Haaglanden Clinics

Veilige en betrouwbare datastromen belangrijk voor Haagse kaakchirurgen

Vijf kaakchirurgen van het Haaglanden Medisch Centrum (HMC) begonnen eind vorig jaar een eigen zelfstandig behandelcentrum. ICTaurus richtte de ICT-omgeving in voor Haaglanden Clinics.

Waarom zijn jullie een eigen medisch centrum begonnen?

Omdat de wachtlijsten voor kaakchirurgie in Den Haag lang zijn. Patiënten moeten gemiddeld 150 dagen wachten voordat ze geholpen kunnen worden aan bijvoorbeeld lastige verstandskiezen, kaakgewrichtsklachten of slijmvliesafwijkingen. Daar willen we verandering in brengen. Met Haaglanden Clinics bieden we tweedelijns kaakchirurgische zorg, zoals een wortelpuntbehandeling, het verwijderen van tanden of kiezen en het plaatsen van een implantaat.

 

Hoe kwam je bij ICTaurus uit?

Ik heb een bevriende huisarts gevraagd wie bij hem de ICT-omgeving gerealiseerd had. Hij kwam met ICTaurus aan. Volgens hem een goede partij met enthousiaste medewerkers, die doen wat ze moeten doen tegen een goede prijs. Ook over de ondersteuning was hij te spreken. Dat klonk goed en het eerste gesprek dat ik met ICTaurus had, bevestigde dat gevoel. Dan ga ik niet verder zoeken.

 

Wat waren jullie wensen?

De röntgenapparatuur die we gebruiken maakt foto’s die 200 tot 300 MB groot zijn. Die moeten veilig lokaal opgeslagen worden én geback-upt op een externe locatie. De röntgenapparatuur moet communiceren met het Elektronisch Patiëntendossier, dat door een andere partij in de cloud gehost wordt. Als ik een patiënt voor me heb, moet ik zeker weten dat de juiste foto’s en patiëntgegevens aan elkaar gekoppeld zijn. Daarvoor was veel afstemming nodig tussen de verschillende leveranciers en ICTaurus.

 

En dan moest er ook nog eens verbouwd worden.

Ja, je werkt met heel veel partijen tegelijkertijd in zo’n project. De aannemer, de loodgieter, de installateur, de elektricien en dan de verschillende leveranciers. Afstemming is dan heel belangrijk, zeker omdat we een harde opleverdatum hadden. Begin 2019 stonden de eerste patiënten ingepland, die wil je niet afbellen. Dat was best even spannend, maar het is uiteindelijk gelukt. Op de dag dat de eerste behandelingen plaatsvonden, had ICTaurus iemand op de helpdesk die zich alleen met ons bezighield. Hij was ingelogd in ons systeem en monitorde de datastromen op afstand, waardoor we meteen konden schakelen als er iets niet zou lopen zoals gepland was. De belangrijkste systemen werkten en de laatste koppelingen werden direct ingericht.

 

Hoe kijk je terug op de samenwerking met ICTaurus.

Die verliep soepel. Ik vond het prettig dat al bij het tweede gesprek een engineer van ICTaurus meekwam en vanuit de technische kant meedacht over de IT-infrastructuur en de configuratie. De communicatie verliep bovendien vlot. Ik kreeg altijd dezelfde of de volgende dag antwoord op mijn mails. Daar houd ik van. Als ik nog een keer een kliniek zou starten, zou ik ICTaurus weer vragen.

 

Welke tips zou je meegeven aan andere medici die een eigen praktijk beginnen?

Zorg dat je jouw ICT-partij al aan tafel haalt op het moment dat je bezig bent met de plannen voor de bouw of de verbouwing. Zeker op ICT-gebied geldt: je weet niet wat je niet weet. Door een ICT-adviseur al vroeg te laten meedenken, kunnen bijvoorbeeld de aannemer en installateur rekening houden met wat er waar nodig is voor een optimale ICT-infrastructuur.